W celu założenia własnej kwiaciarni, nie powinniśmy dysponować dużym kapitałem. To wyborny myśl na dochodową działalność - podczas świąt okolicznościowych czy popularnych dni imienin jesteś w stanie zarobić wręcz olbrzymi miesięczny utarg. Przy prowadzeniu kwiaciarni z pewnością przydadzą się bardzo ludzie ze smykałką do handlu, a także z wiedzą o kwiatach , a oprócz tego umiejętność ich komponowania. Jeżeli brak doświadczenia w usługach florystycznych, możesz udać się na profesjonalny kurs.

Moda na wręczanie kwiatów na pewno nie przeminie. Dlatego ze znalezieniem nabywców nie powinno być dylematu. Jednak, żeby przedsiębiorstwo wypaliło, powinno się podejść do niego z głową. Warunek sukcesu to między innymi wyborny biznesplan, korzystna umiejscowienie, bogata oferta , a oprócz tego talent florystyczny oraz kreatywność.

Lokal mieszkalny i położenie

Zacznij od znalezienia odpowiedniego miejsca, gdzie będzie mieścić się twoja kwiaciarnia. Lokal mieszkalny ma możliwość być małą kwiaciarnią, wystarczy wręcz 20-40 mkw. Zbyt duży z kolei bywa kłopotliwy, ponieważ sporo zapłacisz za czynsz. W kwiaciarni musi znaleźć się miejsce na sprzedaż kwiatów , a oprócz tego zaplecze.

Lokal mieszkalny możesz zakupić albo wynająć. Zakup to dość duży wydatek, rzędu ok. 300-500 tys. złotych. Cena uzależniony jest od wielkości miasta, w którym masz intencja prowadzić przedsiębiorstwo , a oprócz tego położenia lokalu mieszkalnego. Z reguły im bliżej centrum, tym drożej. Część przedsiębiorców decyduje się na postawienie swojego niewielkiego kiosku (ok. 12-15 tys. złotych) lub pawilonu (ok. 120-200 tys. złotych). To jednak wiąże się z kłopotliwym załatwianiem pozwolenia na budowę. Jeżeli już nie dysponujesz dużym kapitałem początkowym, to dużo lepiej rozważ wynajem odpowiedniego lokalu mieszkalnego. Na rynku nieruchomości dostępne są lokale użytkowe, które należy jedynie lekko wyremontować, a także kwiaciarnie, które opuszcza dawny najemca. Koszty wynajmu wahają się od 2500 do wręcz 10 tys. złotych za miesiąc.

Kwiaty zwykle kupujemy w ostatniej chwili, zatem najlepszy będzie dom położony w pobliżu dużych skupisk ludzkich. Oczywiście dobrym miejscem na kwiaciarnię jest ścisłe centrum miasta, a także duże osiedla mieszkaniowe, centra handlowe , a oprócz tego ewentualnie szkoły, kościoły i cmentarze.

Wystrój kwiaciarni

Kwiaty należy umieć zilustrować na banerach reklamowych. Wstawienie ich po prostu do wazonów to kategorycznie za mało. Wykorzystaj swój zmysł artystyczny przy aranżacji wnętrza. Na ściany możesz na przykład położyć kolorową tapetę, a regały i komody pomaluj w pasującym do niej kolorze. Meble powinny być dobrej jakości, ponieważ w kwiaciarniach zwykle panuje duża wilgoć, która ma możliwość je szybko zaprzepaścić. Część kwiatów ciętych poukładaj w wielobarwne kompozycje. Pokażą one, że masz talent florystyczny i potrafisz generować ładne bukiety. W widocznym miejscu umieść również kwiaty doniczkowe, a także inne akcesoria, które masz w ofercie.

Nie zapomnij o ozdobieniu witryny. To będzie wszakże wizytówka twojej kwiaciarni. Interesująca przyciągnie więcej nabywców. Zaprezentuj na niej najładniejsze kwiaty cięte, doniczkowe , a oprócz tego bukiety. W trakcie świąt okolicznościowych możesz również przystroić salon w danym stylu, na przykład ozdobami świątecznymi podczas Bożego Narodzenia lub czerwonymi sercami przed walentynkami.

Dla chcącego nic trudnego

Bez, chociaż podstawowej, edukacji florystycznej twój projekt nie posiada szans na powodzenie. Chyba że zatrudnisz mężczyzn i kobiety, które się na tym znają. Brak doświadczenia nie jest przeszkodą. Tajniki sztuki florystycznej możesz jednak zagłębić na specjalnych kursach, które odbywają się w całej Polsce. Na rynku istnieją już wręcz szkoły florystyczne , a oprócz tego ośrodki propagowania florystyki. Szkolenie wymaga znacznego nakładu pieniędzy ok. 700-1000 złotych, ale ta inwestycja jednak szybko się zwróci. Dlaczego? Zadowoleni z bukietów klienci będą chętnie wracać do twojej kwiaciarni.

Do wyboru masz kursy bukieciarstwa zasadnicze , a oprócz tego wyrachowane. Zazwyczaj kurs trwa ok. 40-60 godzin zegarowych. Zajęcia są praktyczne. Pod okiem specjalistów nauczysz się wszystkiego, co będzie potrzebne w twoim zawodzie, między innymi zasad kompozycji, sztuki układania kwiatów w naczyniach, dekoracji kwiatów doniczkowych, pakowania prezentów, florystyki ślubnej i żałobnej czy dekoracji stołów. Wbrew pozorom ta ostatnia umiejętność również inni ludzie się przyda. Możesz na przykład rozszerzyć ofertę o obsługę większych imprez, na które twoja kwiaciarnia dostarczy kwiaty. Warsztaty nie są zakończone egzaminem. Otrzymasz natomiast zaświadczenie o ukończeniu kursu.

Wiedzę warto nieustannie pogłębiać. Po zakończeniu kursu podstawowego możesz na przykład zapisać się na kurs zaawansowany. Zaprenumeruj specjalistyczną prasę i czytaj fachowe lektury (dostaniesz je na przykład w internetowych księgarniach florystycznych), które pomogą inni ludzie śledzić najnowsze trendy w bukieciarstwie. Wskazane jest także odwiedzanie targów i wystaw florystycznych , a oprócz tego ogrodniczych. Podczas nich nawiążesz kontakty handlowe i poznasz nowości produktowe.

Biznes dla rannych ptaszków

Właściciele kwiaciarni w kwiaty zaopatrują się zwykle na giełdach. Mają pewność, że dostaną tam kwiaty wysokiej jakości. Giełdy działają przy każdym większym mieście 2-3 razy w tygodniu, w wielu przypadkach w soboty i środy. Jeżeli już pochodzisz z mniejszej miejscowości, przygotuj się na to, że będziesz na nią dojeżdżać wręcz 100-200 km. Na 100% niezbędny będzie samochód dostawczy albo kombi, który pomieści w bagażniku zakupiony towar. Na giełdę powinniśmy stawić się jak najwcześniej, najlepiej wśród 3 a 5 rano. Część florystów po kwiaty jeździ także na giełdy zagraniczne, np. do Holandii czy do Niemiec.

Podczas wybierania asortymentu z pewnością przyda inni ludzie się wiedza o kwiatach , a oprócz tego doświadczenie. Słabsze rośliny szybko zwiędną, zatem jedynie na tym stracisz. Wybierając kwiaty, starannie im się przyjrzyj. Powinny być świeże (na przykład jeszcze w pąku), bez plam na liściach, nieuszkodzone i niepołamane. Równie ważna jest Znajomość rynku. To, który kwiat się dużo lepiej sprzeda, zależy między innymi od danego okresu w roku, np. w lutym świetnie schodzą róże. Możesz je również nabywać w hurtowniach kwiatów ciętych i doniczkowych. Tam jednak nie są one tak tanie i świeże, jak na giełdach. Czasami są wcześniej zbyt długo przetrzymywane w chłodniach. Mogą wyglądać na świeże, niestety po wsadzeniu ich do wazonu szybko zwiędną.

Co w asortymencie

Najbardziej istotnym towarem będą ze 100% pewnością świeże kwiaty cięte w szerokim asortymencie. Zestaw podstawowy to między innymi róże (w różnych kolorach), kwiaty sezonowe (tulipany, żonkile), goździki (znowu wracają do łask), gerbery, frezje, lilie i anturium. W kwiaciarni powinny również znaleźć się wszelkiego typu florystyczne dodatki, np. wstążki, brokat, rafia, organza, koraliki, papier ozdobny czy naklejki. Istotne są również przybory florystyczne - fiolki, nabłyszczacze i spraye do kwiatów , a oprócz tego utrwalacze, które przedłużają życie roślin. Ułatwią inni ludzie pracę i pozwolą wzbogacić przygotowane poprzez ciebie kompozycje. Obok kwiatów ciętych zaoferuj również najmodniejsze współcześnie rośliny doniczkowe, np. storczyki, dzbaneczniki, begonie, draceny, agawy czy papryczki ozdobne.

Klient powinien mieć sposobność zakupienia w twojej kwiaciarni nie jedynie bukietów, ale również okolicznościowych wiązanek , a oprócz tego stroików. Żyłą złota jest florystyka ślubna, między innymi wiązanki, dekoracje samochodów, sali weselnej i kościoła , a oprócz tego stroiki dla pary młodej, a także florystyka żałobna, czyli wieńce, wiązanki, bukiety żałobne. Warto również przygotowywać okolicznościowe kompozycje dekoracyjne, np. stroiki bożonarodzeniowe czy wielkanocne.

Dobrze, o ile oferta poszerzona zostanie o akcesoria, np. donice ozdobne, wiklinowe kosze, wazony, okolicznościowe dodatki, świece, znicze , a oprócz tego środki do pielęgnacji roślin. Nowością jest przygotowywanie bukietów z dostawą do nabywcy lub wybranej poprzez niego mężczyźni i kobiety. Spróbuj wzbogacić ofertę własnej kwiaciarni o taką sposobność, dzięki temu zwiększysz osobiste szanse na rynku. Ustalając ceny, sprawdź cennik innych kwiaciarni konkurencyjnych. Pamiętaj, że zbyt wysokie odstraszą od ciebie ewentualnych nabywców.

Reklama dźwignią handlu

Własną kwiaciarnię możesz reklamować w lokalnych mediach (prasie, radiu, telewizji i lokalnych portalach). Na początku pomoże inni ludzie również dystrybucja ulotek, na przykład w pobliżu salonu. W ciągu pierwszego miesiąca od otwarcia zaoferuj kontrahentom promocje, np. dużo niższe ceny lub trzeci kwiatek gratis. Dzięki temu twoje kwiaciarnie staną się rozpoznawalne i będą mile się kojarzyć. Inwestuj w szyld lub baner reklamowy, aby być widocznym już z daleka - najlepiej ledowy. Oczywiście warto również przygotować stronę internetową. Ma możliwość się na niej znaleźć mini opis, oferta , a oprócz tego ilustracje wnętrza i paru najładniejszych kompozycji. Własna witryna jest niezbędna w przypadku, gdy planujesz również działalność wysyłkową.